(^___^)V

Daisypath Anniversary tickers

Menghitung hari

Lilypie Maternity tickers

Wednesday, November 12, 2008

Day 2 in Bangkok: Kisah 3

Pemandangan di Sekitar Kota Bangkok
People of Bangkok
Sister of His Majesty King of Thailand
"Bandar Bangkok agak sibuk sedikit dari biasa hari ni" - kata seorang pelajar KUFF. "sebab mereka sedang membuat persiapan untuk majlis pembakaran (cremated) kakak kepada Raja Thai, Puteri Galyani Vadhana, yang telah meninggal pada 2hb Januari lepas". ERKKKKK!!!! Aku tak dapat nak berkata pape masa dengar cerita pasal majlis pembakaran mayat dan pengebumian diraja tu. Bagi adat istiadat diraja, ia adalah satu tradisi di mana mereka akan tunggu sehingga setahun sebelum majlis pengebumian diadakan.
Sedikit latar belakang mengenai keluarga diraja Thailand(yang aku dengar dari penduduk Thailand jugak). Raja Thailand sekarang, King Bhumibol Adulyadej merupakan raja yang paling lama memerintah di dunia, mengalahkan Queen Elizabeth di England. Keluarga diraja Thai ni memang sangat disayangi oleh rakyatnya sampaikan rakyat Thai gantung gambar King and Queen di setiap rumah. Keluarga diraja Thailand memang terkenal dengan sikap pemurah dan disenangi oleh rakyat Thailand. Jadi tak hairanlah kalau semua rakyst jelata berpusu-pusu datang ke Sanam Luang di Bangkok ni.

Atas: Princess Galyani Vadhana; Askar diraja yang akan mengiringi majlis pengebumian. Bawah: Sanam Luang, tempat pembakaran jenazah raja-raja sejak 2 abad dulu; Sempat bergambar di Sanam Luang.

2 comments:

DrKong said...

bikin seram pembakaran mayat diraja tu. setelah setahun baru bakar ek? wow..best

Akula Nora said...

memang seram masa dengar...teringat cerita Nang Nak....huuuuuuu.....