(^___^)V

Daisypath Anniversary tickers

Menghitung hari

Lilypie Maternity tickers

Wednesday, November 12, 2008

Day 2 in Bangkok: Kisah 4


Loy Krathong Festival
Loy Krathong adalah satu perayaan tradisi oleh orang Siam/Thai (di mana jua mereka berada). Loy Krathong diraikan pada waktu bulan penuh dalam bulan yang ke-12 mengikut kalendar lunar orang Thai. "Loi" dalam bahasa Thai bermaksud"menghanyutkan" dan "Krathong" pula bermaksud sampan yang bersaiz lebih kurang dua tapak tangan yang dibuat dari batang pisang dan dihiasi dengan bunga-bunga, daun pisang dan lilin (macam gambar di atas). Loy krathong adalah merupakan satu ritual bagi memperingati Buddha. Selain itu, menghanyutkan 'krathong' juga dianggap sebagai satu simbolik untuk amalan 'tolak bala' dan 'buang sial'. Mengikut kepercayaan mereka, menghanyutkan krathong akan membawa tuah terutama dalam mencari jodoh.

Loy Krathong Celebration in KUFF

Perayaan Loy Krathong disambut dengan meriahnya di KUFF. Selepas makan malam, kami berkesempatan untuk berjalan-jalan di festival Loy Krathong di perkarangan KU. Mak aih....ramai betul manusia. Lebih dahsyat dari Jalan TAR masa jualan raya. Kalau kat Jalan TAR boleh la jugak bergerak jalan sikit2, ni memang padat. Festival di KU bukan sahaja dikunjungi oleh pelajar2 KU, tapi juga keluar pelajar dan penduduk di sekitar Kasetsart dan Chatuchak.
Pelbagai aktiviti dan acara telah disediakan disepanjang malam festival ini antaranya gerai2 jualan yang dijalankan sendiri oleh pelajar2 Kasetsart University. Time ni la bagi mereka yang nak menambah duit poket sendiri atau mengutip dana untuk persatuan berusaha keras untuk menarik pelanggan datang ke gerai mereka. Acara lain adalah seperti Pertandingan Ratu Cantik, persembahan nyanyian oleh pelajar KU, dan sukaneka.
Show dari pelajar2 KU.

Sebut pasal sukaneka,aku tertarik dengan satu game ni. Aku lupa apa nama game ni. Game ni senang je, iaitu dengan mencampakkan botol air kepada pemain sampai diorang jatuh ke dalam kolam. Yang menarik adalah aksi2 peserta yang lucu dan aneh. Siap ada yang pakai bikini la (yang pakai lelaki), buat aksi sumolah....macam2 ada.....



Para peserta bersiap sedia di atas platform yang tingginya dalam 10 meter.





Sedia...1....2.....3......serang!!!!!!!!





Hahahaha!!! En. Bertuala Merah ni menang!!! dia dapat bertahan lama sedikit dari yang lelain. Tapi semua peserta telah berjaya dijatuhkan. (teringat game dalam rancangan 'Istana Takeshi......)



Aksi Pengunjung Festival


Memang ramai betul pengunjung ari tu. Ni kira dah kurang sket sebab ramai yang dah balik

Kakak jual bihun sup yang tengah sibuk layan pelanggan.

Aksi berani seorang mamat yang bermain bunga api dengan mulut...cheh....

Festival Loy Krathong berakhir dalam jam 2 pagi. Tapi kitaorang dah balik hostel tidola.... Upacara kemuncak untuk Loy Krathong adalah pertandingan bunga api di seluruh Bangkok. Tapi aku tak perasan plak siapa yang menang atau bunga api sape yang cantik sebab time tu aku dah tido....ngehngehngeh....

To be continue....

2 comments:

DrKong said...

lelaki pun pakai Bikini kah? hahaha!!

Akula Nora said...

sexy naa.....tu belum yang pakai ala sailormoon sebab nak tarik perhatian orang datang ke gerai. Cantik woo itu mamat err....x sure mamat ke mak nyah.LOL.