(^___^)V

Daisypath Anniversary tickers

Menghitung hari

Lilypie Maternity tickers

Monday, October 13, 2008

Wildlife Camp: 2008 Batch

Untuk kesekian kalinya, aku terlibat dalam menguruskan latihan amali luar subjek Pengurusan Hidupan Liar atau lebih dikenali dengan kem wildlife. Kem Wildlife diadakan bertujuan untuk menjalankan latihan amali bagi pelajar2 yang mengambil kursus FHL3301 a.k.a Pengurusan Hidupan Liar di Fakulti Perhutanan(yang terchenta), UPM. Kem amali telah diadakan pada 9-12 Oktober bertempat di Hutan Simpan Ayer Hitam (HSAH) Puchong.
Sedikit latar belakang HSAH ni. HSAH adalah satu2nya hutan simpan yang digazetkan oleh kerajaan Selangor sebagai hutan simpan pendidikan dan penyelidikan di bawah pengurusan Fakulti Perhutanan UPM untuk selama 90 tahun. Berkeluasan 1248 ha, HSAH dikelilingi oleh pembangunan di kawasan sekitarnya (Bandar Puchong, Bandar Kinrara, Taman Equine, IOI Mall...) menjadikan HSAH 'hutan belantara di tengah bandaraya'. HSAH mempunyai nilai yang tinggi dari segi ekonomi dan juga ekologi. Sebab itulah kawasan hutan ni menjadi rebutan di antara pihak pemaju hartanah dan juga penyelidik seperti kami. Itu adalah di antara faktor2 yang menjadikan kawasan hutan ini sebagai unik dan tersendiri. P/s: Korang pernah dengar cerita pasal harimau Puchong tak? Harimau Puchong adalah seekor harimau betina yang telah dijumpai oleh orang asli ketika memburu di sini. Harimau ni terkenal bukan sahaja kerana saiznya yang besar, malah ia adalah seekor harimau yang kudung kaki depannya akibat terkena perangkap. Pihak PERHILITAN telah menangkap si Puchong ni dan menempatkan ia di Zoo Melaka. Sekarang si Puchong telah pun tiada, namun zuriatnya masih boleh dijumpai di Zoo Melaka dan juga di HSAH (mungkin...).

HSAH: Sight Seeing

Sample pengecaman spesies pokok balak. Yang ni sample Keruing Bulu (Dipterocarpus baudii)

Pokok tongkat ali (Eurycoma longifolia) di kawasan permatang

Silara pokok dipterocarp - Meranti (Shorea sp)

Kolam misteri.....ada nyawa yang pernah hilang di sini....

Species identification and Tagging(Bird ringing)


Untuk amali kali ni (sama mcm amali sebelumnya), pelajar2 akan menangkap burung dengan menggunakan 'mist-net' dan juga mamalia kecil menggunakan perangkap tikus. Hasil tangkapan iaitu burung dan mamalia kecil akan dicam, diukur dan digelang/tanda sebelum dilepaskan.

Hasil tangkapan (diantaranya):

Mangsa 1: Black-backed kingfisher (Ceyx eritachus) Family: Alcedinidae

Ciri-ciri : mempunyai saiz yang kecil (12.5-14cm), bulu bahagian belakang badan (mantle) berwarna hitam-kebiruan, plumage (area kepala hingga badan) warna perang karat (rufous), lilac (pink) dan kekuningan.

Mangsa 2: Little spiderhunter a.k.a Kelicap Jantung (Arachnothera longirostra) Family : Nectariniidae.

Ciri-ciri: Slaty head, whitish around aye and throat. Male has oranggish spot under wings.


Mangsa 3: Lesser racket-tailed drongo a.k.a Cecawi (Dicrurus remifer) Family : Dicruridae

Ciri-ciri : Black metallic with short crest, has long tail extension for adult (>30cm) with square ends.

Mangsa 4: Ruddy Kingfisher (Halcyon coromanda) Family : Halcyonidae

Ciri-ciri : Colour bright rufous (perang karat terang) and violet-tinged above (bahagian atas badan), bluish-white rump patch (atas ekor) and bright red bill(paruh).

Hasil lelain (yang tertangkap dan terlihat)


L to R : 1. Hill Myna/Tiong Mas (Gracula religiosa), 2.Chestnut-winged babbler (Stachyris erythroptera)-tgh tidur, 3. Brown shrike (Lanius cristatus), 4. Scaly-breasted munia/Pipit rawa (Lonchura punctulata), 5. Brown-chested jungle flycatcher (Rhinomyias brunneata), 6. Brown Spiny Rat (Maxomys rajah), 7. Yellow-rumped flycatcher (Ficedula zanthopygia)-tengah nak tidur.

Mereka yang terlibat

Sebahagian urusetia


Termasuk aku yang sempat meng'angker'kan diri di kolam blue lagoon.

Para pelajar: Presentation


Para pelajar : Grand Quiz

Secara keseluruhannya, kem ini telah berjaya memberikan penekanan ke atas cara-cara kajian lapangan bagi hidupan liar. Para pelajar juga berpeluang mempelajari teknik-teknik penyelidikan yang sering dilakukan di lapangan oleh penyelidik pengurusan hidupan liar (like me???). Sebanyak 26 spesies burung dengan 61 individu dan 3 spesies mamalia kecil telah berjaya ditangkap-lepaskan disepanjang 4 hari 3 malam kem ini. Tahniah diucapkan kepada semua pelajar dan juga fasilitator yang telah menjayakan kem kali ini. Thank you!!

7 comments:

snm | snm said...

aik..knp buat kt HSAH kak?x pegi sg.lalang dah??

Akula Nora said...

memang nak wat kat sg.lalang, tp fakulti x bg, xde budget..(memanjang xde budget). Lgpun skrang kan diorang nak mengutamakan HSAH..siap dah ada chalet kat dlm tu. tp x dibuka lg la. baru siap.

eksp said...

teringat zaman student dulu..

huhuu..

Anggerik Hutan said...

hahaha ptt la tak buat kat sg lalang..erm kalo wat kat sg lalang cam best skit..erm psl harimau puchong tu ade dgr..n waktu zai jadi fasi ade gak dgr2 fasi terjumpe seekor binatang ni tapi tak dpt dikenali pasti..sbb bkn zai yang jumpe..hehehe
idup kak nora aka kak wildlife.hehe:D(akk yang teror cam brg tabik spring sama lu)

Akula Nora said...

Eksp-zaman student adalah zaman yang paling best sebenarnya....

Anggerik hutan-maceh....maceh.... Dlu ada berbual ngan Pakcik Irak (bekas Tok Batin a.k.a Penjaga HSAH)dia ckp sekali2 ada gak terjumpe kesan2 keluarga si Puchong ni kat certain area, tp jupe face 2 face tu takdela....

Anonymous said...

I always inspired by you, your views and attitude, again, appreciate for this nice post.

- Thomas

Anonymous said...

Yup..si puchong satu2 nye spesis harimau malaya yg ada di HSAH masa dlu2... Time tu aku kecik2 lg...dngr crita orang2 kg memang besar harimau tu..byangkan kerbau kat upm tu pun blh digendong pastu lompat ke pagar sebelah untuk bwk lari....tp skang rasa nya zuriat nye xda dah kat hutan tu..mungkin dah pupus...