(^___^)V

Daisypath Anniversary tickers

Menghitung hari

Lilypie Maternity tickers

Thursday, October 2, 2008

Indahnya beraya di desa....


Oh...kampungku yang indah permai. Sawah terbentang menghijau, burung-burung berkicauan, ayam itik berlari bebas tanpa dilanggar kereta, udara yang segar. Bestnya balik kampung!!!
Ni la pemandangan kampung aku di Tanjung Karang, Selangor. Raya kedua baru pulang ke kampung kami. Memandangkan nenek dah tinggal di Kajang, tinggallah rumah-rumah nenek saudara untuk dijadikan rumah balik kampung kami. Tapi best sangat. Jom tengok apa yang best kat kampung aku. Pemandangan di sawah padi. Kali ni padi baru ditanam. Kalau nak tahu, iklan-iklan dan cerita-cerita drama di t.v dan movie macam cerita Mukhsin diorang wat shooting kat area kampung aku ni la. Sama ada di kawasan sawah di Sabak Bernam, Sekinchan ataupun di Pasir Panjang.

Rumah Tok Cik

Rumah Tok Su

Aksi beraya di kampung
Makan-makan dan jalan-jalan (Jalan-jalan cari makan versi raya)...

Bebudak ni kalau makan dah tak ingat pape. Ni semua sepupu aku: dari kiri Izzah, Zetty, Zafry dan Adi. Cheh...x pelawa lak tu.


Yang bebudak bertiga ni wat apa plak. Mcm berkomplot je... Yang comel bersongkok tu anak saudara aku Duan, sepupu aku kak Nadia punyer anak, yang cute bertocang dua tu sepupu aku Nani, yang hencem pakai spek tu plak adik aku Pojan.

Ni grup orang tua-tua plak tengah makan. Hidangan istimewa rumah tok su lemang, rendang daging dengan kuih apam. Sedap hingga menjilat pinggan wa cakap lu... lemang tu dibuat sendiri oleh Tok Ngah aku.

Ni rumah yang berikutnya (rumah keempat kot)yang kami kunjungi. Rumah di tepi sawah nenek saudara aku Nenek Along. Bebudak ni macam biasa, makan macam tak ingat pape dah. Tak sempat salam tuan rumah dah serbu kuih raya dlu. Apa nak jadi la ngan bebudak zaman skrang...ish..ish...

Si comel Duan, Pojan dan Nani.

Sepupu yang lain, Izzah dan Jua. Yang kat blakang tu interframe je.

Yang ni sepupu lelaki Zhafry dan Adi. Sekali lagi bebudak berdua tu interframe..

Aku ngan dak Nani. Si Zhafry plak interframe..

Ni sepupu aku Zetty (kiri) Kak Linda. Yang di belakang tu pakcik sedara aku, aku panggil Bapak, suami Ucu aku.

Emak aku. Tengah sakit kaki.

Orang tua-tua bersembang. Tak leh menyampuk (lagipun diorang cakap dlm bhs Banjar, aku tak dapt tangkap sgt...hehehe. Apa nak jadi dgn kau ni Nora..ish..).

Emm...tapi tatkala orang tua-tua sedang bersembang.......si Kecik ni sedang menari hula hoop sambil memakai songkok...huhuhu...

Aksi selepas berhari raya:

KIRA DUIT RAYA!!!

Adik aku tengah mengira hasil pendapatan mereka pada hari ini. Macam aksi perompak kat dalam cerita Nujum Pak Belalang je aku tengok...1untuk ko, 1 untuk aku, 2 untuk ko 2 untuk aku, hantam sajalah untuk ko hantam sajalah untuk aku...hehehe..

Nani segan nak kira duit raya dia....adakah kerana sedikit? atau terlebih? tak tau la...

'Singgit je dapat?'...mungkin itu suara hati Duan. Tercapaikah hajat hatinya nak membeli robot...? Kita tunggu.....

Inilah sedikit sebanyak kisah hari raya aku di kampung. Di kesempatan ini sekali lagi aku ingin mengucapkan:

"Selamat Hari Raya Aidilfitri, Maaf Zahir dan Batin. Terima Kasih kerana membaca blog aku. Sebarang kesilapan dan kekhilafan di dalam blog ini adalah dari hamba jua, yang baik dan terindah itu tentunya diilhami dari-Nya yang Maha Esa...Alhamdulillah. Harap-harap dipanjangkan umur untuk bertemu lagi Syawal yang mendatang. Insya-ALLAH...."

Salam Ikhlas dari.....

Akula Nora.

No comments: